Chrapanie i bezdech senny

chrapanie

Wzmocnienie mięśni oddechowych podnosi jakość życia.

Problem współczesnego człowieka

Otrzymujemy często pytania od naszych klientów czy mamy jakiś sprawdzony sposób lub urządzenie na chrapanie lub bezdech senny?

Chrapanie i bezdech senny to problemy, które dotykają coraz większą liczbę osób na całym świecie. Często bagatelizowane, mogą jednak mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia i samopoczucia. W poniższym materiale rozwiejemy wątpliwości i odpowiemy na najczęstsze pytania dotyczące tych schorzeń, aby każdy mógł lepiej zrozumieć ich naturę i skutki dla naszego organizmu. Czy jesteś jedną z osób, które zastanawiają się, dlaczego chrapiesz? Jakie są przyczyny bezdechu sennego? Jakie są możliwe sposoby leczenia tych schorzeń? Na te i wiele innych pytań postaramy się znaleźć odpowiedzi w dalszej części naszego artykułu.

Przyczyny chrapania i bezdechu sennego

Chrapanie to dźwięk generowany przez drgania tkanki miękkiej w gardle i nosie, który powstaje podczas oddychania w trakcie snu. Przyczyny chrapania mogą być różnorodne i obejmują:

a) Nadmierny rozluźnienie mięśni gardła i języka, które prowadzi do ich zwiotczenia i zapadania się podczas snu.
b) Przepuklina przeponowa, która może powodować ucisk na górne drogi oddechowe i utrudniać swobodne oddychanie.
c) Nadwaga i otyłość, które mogą prowadzić do zwężenia dróg oddechowych i utrudnienia przepływu powietrza.
d) Osłabienie tonusu mięśniowego gardła i języka z powodu starzenia się lub predyspozycji genetycznych. Także wady anatomiczne (krzywa przegroda, polipy itp)

Podczas bezdechu sennego, osoba przestaje oddychać przez krótki okres czasu, co może prowadzić do zmniejszenia ilości tlenu dostarczanego do organizmu. Wzmocnienie przepony, czyli głównego mięśnia odpowiedzialnego za oddychanie, może pomóc w poprawie efektywności oddychania podczas snu. Silniejsza przepona pozwoli na bardziej efektywne wdech i wydech, co może pomóc w zapobieganiu występowania epizodów bezdechu sennego lub ich redukcji. Wzmocnienie przepony może również poprawić ogólną jakość oddychania i wzmocnić mięśnie oddechowe, co może mieć pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie.

Przyczyny bezdechu sennego są podobne do tych związanych z chrapaniem, dochodzą do tego jednak problemy hormonalne, stres i depresja prowadzące do zaburzenia snu, palenie papierosów i picie alkoholu, wady anatomiczne takie jak przesunięta żuchwa lub dziedziczność.

chrapanie i obs

Chrapanie i ćwiczenia

Problematyczne chrapanie przez nos jest spowodowane turbulentnym przepływem powietrza w nosowych drogach oddechowych. Niedrożność nosa, wynikająca na przykład z przytkanego nosa, krzywej przegrody lub anatomii mniejszego nosa, może zwiększyć opór przy oddychaniu. Jednakże, szybkie oddychanie również może przyczynić się do chrapania przez nos.

Chrapanie nie zależy jedynie od drożności nosa. Wzorce oddychania również mogą odgrywać istotną rolę. Brakującym elementem w analizie chrapania jest przepływ powietrza.

Kontrolowanie chrapania przez nos jest istotne nie tylko dla poprawy jakości snu (dla Ciebie i Twojego partnera), ale także dla uniknięcia ewentualnego nasilenia się problemu, prowadzącego do obturacyjnego bezdechu sennego.

Aby zmniejszyć chrapanie przez usta, można stosować specjalną taśmę utrzymującą usta zamknięte podczas snu. Aby z kolei znacząco zmniejszyć chrapanie przez nos, sugerowane są ćwiczenia na udrożnienie nosa, oddychanie przez nos podczas snu i czuwania, praktykowanie ćwiczenia "oddychaj lekko" oraz zwiększenie wyniku PK (Pauza Kontrolna jest testem oddechowym, który dostarcza informacji zwrotnych na temat objawów i postępów w pracy z oddechem) powyżej 20 sekund.

Dla niektórych osób chrapanie przez nos można całkowicie wyeliminować, podczas gdy dla innych, zwłaszcza z wąskimi drogami oddechowymi, chrapanie będzie się utrzymywać, ale w mniejszym stopniu. W każdym przypadku, warto podjąć działania mające na celu kontrolę tego uciążliwego problemu.

Zalecenia:
1. myoTape na usta
2. ćwiczenie oddechowe oddychaj lekko przez 10 minut, 4 razy dziennie
To szereg ćwiczeń biorących pod uwagę 3 aspekty:
- biochemię czy zmniejszamy chemowrażliwość ciała na wzrost CO2
- biomechanikę - oddychamy przeponowo
- baroreceptory czyli stymulujemy je wykonując rytmiczny oddech

Proste ćwiczenia do wykonania:
- dłonie na brzuchu i klatce piersiowej - oddech 4/6
Ręka na brzuchu informuje nas o prawidłowej pracy przepony, ręka na piersi czy przypadkiem nie oddychamy górna częścią klatki piersiowej. Jej unoszenie jak i ramion wskazuje na błędne wykonywanie ćwiczenia. Mają być nieruchome.

- oddech na piórko
Zbliżamy palec do podstawy nosa i oddychamy nosem tak powoli i delikatnie aby nie poczuć przepływu powietrza. Ćwiczenie trudne i wymaga treningu.

- palec zatykający 1 dziurkę -
ćwiczenie najprostsze i nie wymagające od nas większych wyrzeczeń :). Możemy sobie je "utrudnić" wykonując je podczas spaceru. Generalnie dobrym ćwiczeniem na start jest wykorzystanie oddechu przez nos podczas spacerów. Oddychamy wyłącznie nosem.

cwiczenia oddechowe

Bezdech senny

Obturacyjny bezdech senny (OBS) to poważne schorzenie, które dotyka coraz większą liczbę osób. Choroba ta polega na tym, że podczas snu dochodzi do zatrzymania oddechu, co prowadzi do wielu negatywnych skutków dla zdrowia. Osoby cierpiące na OBS zazwyczaj charakteryzują się głośnym chrapaniem oraz częstymi epizodami spłycenia oddechu i przerw w oddychaniu trwających dłużej niż 10 sekund.

Aby skutecznie radzić sobie z problemem bezdechu sennego, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, ważne jest przestawienie się na oddychanie przez nos podczas snu, nawet jeśli stosuje się terapię CPAP lub urządzenia do wysuwania żuchwy.

Aby zmniejszyć nasilenie OBS, należy zwrócić uwagę na udrożnienie dróg oddechowych oraz znormalizowanie objętości oddechowej. Ważne jest utrzymanie języka na podniebieniu oraz oddychanie dolnożebrowe z optymalną pracą przepony. Dodatkowo, zmniejszenie masy ciała może pomóc w poszerzeniu dróg oddechowych. Poprawa codziennych wzorców oddechowych może pomóc w zwiększeniu Pauzy kontrolnej i normalizacji podciśnienia w drogach oddechowych. W rezultacie oddech stanie się lżejszy, głębszy i bardziej stabilny podczas snu, co może znacząco zmniejszyć ryzyko zapadania się dróg oddechowych. Długotrwałe leczenie bezdechu sennego wymaga zaangażowania i regularnej praktyki, ale może przynieść znaczną poprawę jakości życia. Dedykowane ćwiczenia oddechowe są podobne do tych, opisanych przy walce z chrapaniem.

oddech

Trenażery oddechu

Trenażer oddechu Powerbreathe jest urządzeniem, które pomaga w poprawie wydolności oddechowej oraz wzmocnieniu mięśni oddechowych. Dzięki regularnemu treningowi z użyciem tego trenażera można zwiększyć pojemność płuc, poprawić ich wentylację oraz wydłużyć czas wdechu i wydechu (PowerBreathe Plus i wersje EX1). Jest to szczególnie przydatne w walce z objawami OBS.

Z kolei Airofit to innowacyjne urządzenie do treningu oddechu, które pomaga zwiększyć wydolność oddechową i poprawić kontrolę oddechu. Dzięki zróżnicowanym programom treningowym oraz możliwości monitorowania postępów, Airofit umożliwia skuteczną poprawę zdolności oddechowych i redukcję objawów związanych z m.in. bezdechem. Dodatkowo, Airofit umożliwia trening specjalnych technik oddechowych, które mogą być szczególnie skuteczne w przypadku problemów z oddychaniem, stresem, czy nawet zwłóknieniem płuc.

Oba trenażery - Powerbreathe oraz Airofit - mogą być skutecznym narzędziem w walce z objawami zespołu przeponowego, pomagając w poprawie wydolności oddechowej, zwiększeniu kontroli oddechu oraz redukcji objawów duszności i zmęczenia. Regularny trening z użyciem tych urządzeń może przynieść wymierne korzyści dla osób cierpiących na OBS, pomagając im lepiej kontrolować oddech i poprawić jakość życia.